2015/12/03

Emakumeak... non daude?





Esan dezakegu betidanik, emakumeen presentzia, partaidetza eta protagonismoa ez da kontuan izan gizakiaren garapenean, politika- ekonomia- mugimenduetan, historian, zientzian, erlijioetan et abar luze batean. Presentzia, partaidetza eta protagonismoa esaterakoan esan nahi dut ikusezinak izan direla duela gutxi arte, zeinetan esfortzu handiak egiten ari garela errealitate hori aldatzeko.




Eta guzti hau gertatu da patriarkatuaren eraginarengatik eta patriarkatua eragina duen gizarte guztietan.

Honekin guztiarekin emakumeen lana, pentsamendua eta gustuak ikusezinak izan dira baita ere.

Modu asko daude emakumearen presentzia gutxiesteko hizkuntza sexista, androzentrismoa, ...





Zergatik da  garrantzitsua kontuan izatea emakumeen presentzia eta protagonismoa?

Oso lotuta dagoelako identitatearen garapenarekin (-nork bere buruaren baieztapenarekin- Begoña Salas) eta ondorioz boterearen eta jabekuntza prozesuekin.

Boterea eta autoritatearen arteko lotura zuzena da. Boterea ez da zerbait estatikoa, harremanetako sarean oinarritzen den zerbait da Autoritatea harremanetan ere oinarritzen da eta da besteek ematen dizuten zerbait.
 

Boterea garatzeko ahalduntze prozesuak sortu behar dira, hau da objektu izatetik subjektu eraginkorra izatera pasatzeko.

Beraz, emakumeen kasuetan eremu ezberdinak kontuan izan behar ditugu presentzia areagotzeko eta boterea garatzen joateko (pertsonala, gizartea, kultura, ekonomia, politika, zientzia, ...)

Patriarkatuaren mekanismoak emakumeak eta beren ekarpenak ikusezin bihurtzeko.

  • Androzentrismoa. Gauza guztien neurria gizona izatea da. Emakumeak eta bere inguruko guztiak baztertu eta desagerrarazi. Gizonen ikuspegia esparru guztietan: historia, zientzia, kultura, literatura, politika, bizi modua, gustuak, ... 
  • Sexismoa. Emakume izateagatik jasotzen den diskriminazioa, iraunkortzen duten jarrerak eta tratu hierarkikoa. Hauek aurkitzen ditugu gizonek emakumezkoak menperatzen dituzten gizarte sistemetan. https://www.youtube.com/watch?v=F1uSuOI_HJA 
  • Ezagutzaren jabetza kentzea. Sexismoaren eta androzentrismoaren ondorioz gizonek barneratzen duten eskubidea da: emakumearen jabe egitea. Hau da, zerbaiten egilea emakume bat izanda ere gizon bat azaltzea, adibidez Marie Curie. Hau historikoki gertatu da eta gaur egun mantentzen den fenomenoa da baina beste modu batean azaltzen dena: gizon batek emakume baten pentsamendu, iritzia edo ekintza bere balitz bezala hartzen duela.

Emakumeen presentzia berreskuratzen edota bermatzen. Paradigma aldaketa.

  • Estrategiak. Genero begiradak zientzian, historian eta abarretan emakumeak ikustaraztea izango da estrategia nagusia.

Garbi dago emakumeak ama eta zaindariak bezala etxeko arduraz izateaz gain, lan politiko, sozial eta ekonomiko izugarria egin dute baina gizonezkoek egindako historian (eremu guztietan) ez dira agertzen. Eta egin beharreko errebisio honetan desager arazi beharrekoak dira: androzentrismoa, sexismoa eta apropiazioa.

Oso modu laburrean esanda historian zehar gizartean eta giza garapenari emakumeek egindako ekarpenak identifikatu eta ikusarazi egin behar dira gizarterako erreferenteak ere izan dadin.

Marcela Lagarderen hitzetan: Hay que nombrar y pagar el trabajo. Las mujeres somos convocadas constantemente a trabajar de forma voluntaria, hacemos horas extra, cuidamos familiares, regalamos parte de nuestro tiempo a la sociedad. ¿Quién sabría decirme diez nombres de escritoras latinoamericanas? ¿Y cinco fotógrafas premiadas a nivel mundial? ¿Los últimos Nobel de mujeres en la medicina? ¿Una mujer premio Príncipe de Asturias a la ciencia? ¿Cinco mujeres científicas en la Universidad de Panamá? ¿Quiénes son las mujeres populares que hacen el mejor bordado? ¿Cómo se llama la que hace la mejor medicina tradicional? ¿Y el mejor mole del pueblo? Hay que nombrar a esas mujeres que hacen trabajos invisibles y sus recetas se las llevan los chefs y reciben estrellas Michelin.


  • Emakume zientzialariak historian. Garbi dago historiaurretik hona emakume asko eta asko aritu direla zientzia munduko eremu desberdinetan eta garbi dago ere zein zaila izan den beraientzat beren lanekin aurrera egitea.

Zorionez gaur egun informazio handia lor daiteke on-line emakume guzti hauek ikus arazteko:


Este libro nos descubre también a tres personalidades

femeninas brillantes e independientes

 ligadas por un cariño intenso e indefectible.



Ondorioak: oso garrantzitsua da emakumeen presentzia bermatzea eta paradigma aldaketa non emakumeen pentsamenduak eta mundua interpretatzeko gakoak gizonezkoenak bezain garrantzitsuak diren.


Guzti honetatik erronka desberdinak sortzen dira Hezkuntza sistemarako:
  • Irakasleria eta ikas komunitate osoa sentsibilizatzea emakumeak ikus araztea beharrezkoa dela eta guztion lana dela ulertzeko. 
  • Curriculum ofiziala eta ezkutuaren errebisio sendoa, irizpide garbiekin egitea. 
  • Aztertzea zeintzuk diren orekatu beharreko eremuak. 
  • Helburu bezala jasotzea ikastetxeetako dokumentu ofizialetan. 
  • Ikasleak protagonistak egitea ere lan honetan

 Hona hemen erabili daitezken bestelako errekurtso batzuk:





iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina