2016/03/05

Indarkeria matxistei buruz hausnartzen

Hausnarketa egiteko indarkeria matxisten datuak ezagutzea ezinbestekoa da eta  hauek harriagarriak dira: FRA-Oinarrizko Eskubideen Europako Agentziak (European Union Agency for Fundamental Rights) 2013an  argitaratutako datuen arabera, hiru emakumetik batek indarkeria fisikoa eta/edo sexu-indarkeria pairatu du 15 urte zituenetik; bost emakumetik batek jazarpena pairatu du; bi emakumetik batek sexu-jazarpen mota bati edo gehiagori aurre egin dio.

"EBn, emakumeen % 18k jazarpena pairatu du 15 urte zituenetik, eta emakumeen % 5k jazarpena pairatu zuen inkesta egin aurreko 12 hilabeteetan. Ehuneko horiek esan nahi dute EB-28n 9 milioi emakume jazarpenaren biktima izan zirela 12 hilabeteko aldian.
Bildutako datuen arabera, hezkuntza-maila handien duten emakumeek pairatzen dute indarkeria gehien bikotetik kanpo. Lehen Hezkuntza egin duten emakumeen % 19k indarkeria fisikoa eta/edo sexu-indarkeria pairatu du bikotetik kanpo 15 urte zituztenetik. Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza egin duten emakumeen % 22k eta goi-mailako hezkuntza duten emakumeen % 27k, berriz, adierazi dute indarkeria-mota hori pairatu dutela bikotetik kanpo 15 urte zituztenetik". Unibertsitateko titulu bat eskuratu duten emakumeen bi herenek baino gehiagok (% 69) sexu-jazarpena pairatu dute 15 urteko zituztenetik. Gutxi gorabehera, emakumeen % 12k adierazi du helduren batek sexu-indarkeria pairarazi diola 15 urte zituenetik; EBko 21 milioi emakumeri dagokio kopuru horri, gutxi gorabehera.

Sarritan, harreman afektibo eta sexualak aukeratzean, erakarpena eta desira estu lotzen dira menderatzearekin, kontrolarekin eta sufrimenduarekin, eta erabat aldentzen dira maitasunetik eta grinatik. Pertsona posesiboekiko erakarpena sentituz gero eta jeloskortasuna maitasunarekin identifikatuz gero, mendekotasuna onartzen da, autoritatea ezartzen da eta bizitzako elementu garrantzitsuei eta norberaren espazioari uko egiten zaie nesken kasuan. Mutil batzuek neska batzuekin duten jokabidea, askotan, maitasun-erakusgarritzat hartzen da eta ez genero-indarkeriaren adierazletzat; esate baterako, adiskideak, ordutegiak, arropa, mugikorra, sexualitatea, gorputza… kontrolatzea. Berdintasunean oinarritutakoak ez diren eskema horiek ez dira harreman heterosexualetan bakarrik gertatzen.

Ezinbestekoa da, hortaz, genero-indarkeria hezkuntza-etapetan nola azaleratzen den ikusaraztea, prebentzio-programa eraginkorrak abiarazteko, kasuak garaiz hautemateko eta hezkuntzaren aldetik erantzuteko sistema eraginkorrak sortzeko. 

Hezkuntza-ekintza eraginkorra izan dadin,  genero-indarkeriaren landu behar da haurtzarotik; berdintasunaren aldeko portaera eredu, jarrera eta harremanetan gizarteratzea. Kontuan hartu behar dira komunikabideek sustatzen dituzten ereduak, erakargarria nor den eta nor ez erabakitzean berdinen taldeak duen garrantzia eta irakasleok eta helduok gure elkarrekintzetan dugun eginkizuna, hots, pertsonei nola begiratzen diegun, nori ematen diogun arreta, nori buruz hitz egiten dugun eta nola. Maiz desenkusatzen ditugu indarkeria-ekintzak ("beti izan da horrela", "ez esajeratu") eta jotzen ditugu erakargarritzat indarkeria-jokabideak dituzten mutilak, balio positiboak emanez ("handik honakoa da").   Komunikabideek ere desiraren (erakargarria denaren) hizkuntza hori erabiltzen dute, eta indarkeriarekin lotzen dute ("gaiztotxo, seduktore, zital, mendekari eta handinahi, morrosko").

Aniztasun afektibo eta sexualean hezi behar dira haurrak. Maitasunari buruz hausnartu, zer kontatu diete maitasunari buruz filmetan, telesailetan, kantetan, gazteentzako aldizkarietan eta lagunen artean. Indarkeria ez dagokio maitasunari;

 








iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina