2017/02/26

Identitateak eta aniztasun sexualak

-Hausnarketa

Aste hasieran garbi nuen sexualitatea eredu neoliberal eta patriarkaletik eratortzen den eredu dikotomikoaren eraginpean dagoela: harreman koital heterosexuala. Ugalketa da helburu nagusia eta horrek markatuko du “ona” eta “txarra” denaren arteko hierarkia. Halaber, garbi nuen sexualitateak ez gaituela definitzen, ez duela esaten zer garen, Josebe Iturriozek dioen moduan. Eta kontziente nintzen, baita ere, ikasitakoa desikasi dezakegula.



Astean zehar egindako ibilbidearen ondorioz konturatu naiz kategoria dikotomikoetan oinarritzen den pentsamolde patriarkala ez dela beti horrela izan; erdi aroan sexu bakarra zegoen: gizonezkoena. Beraz, anatomia ereduak aldatu egin dira. Bestetik, XX. mendearen bukaera geroztik, hainbat mugimendu feministetan lesbinianismoa hautu politiko iraultzaile bihurtu zela; alegia, lesbianismoa EZ esateko modu bat dela. Eta, azkenik, konturatu naiz gorputza=osasuna=sexualitatea=erreprodukzioa gainditu, eta beste zenbait dimentsio ikertu behar direla: begirada, plazerra, gorputz-ikusiezinak, bio-medikua...



Gai honen inguruan buruatzen zaizkidan galderak eta zalantzak heziketa arlokoak dira:
Familiak ez badu ikusten seme/alabaren identitatea edo ez badu onartzen, nola esku hartu behar dugu irakasleok?
Sexu aniztasuna landuko dela esan behar al diogu familiari?
Nola jokatu trans identitatea adierazten duen ikasle baten aurrean?
Nola landu familia aniztasuna gelan modu natural batean?
Gelan ikasleei modu askean adierazteko aukera uzten badiegu eta familiak ados ez badaude?
Nola lagundu kultur edo erljijo ezberdina dukan ikasle bati baldin eta gay/lesbiana edo trans identitatea adierazten badu?
Nola landu gorputz aniztasuna trans identitate edo intersexualitate egoera posible bat dagoen gela batean?
       ...

-Iazko ikastarokideek egindako post bat

Ana Extramiana Caminoren posta oso egokia iriditu zait datu, informazio eta dokumentu askoren berri ematen duelako. Halaber, irakasleen galderak atala ikastetxeetarako oso erabilgarria da.


-Sentsibilizaziorako baliagarria izan daitekeen bideoa

Asexualitateari buruzko bideoa:

 

Kattalin Miner Perez eta Lore Etxeberria Lujanbiok jardunaldi batzuetan grabaturiko “Bollera da bide bakarra” bideoan estrategikoki homofobiatik eta jazarpenetik urrundu eta ironia eta umorea erabiliz, hamaika arrazoi politiko ematen lesbiana izateko:




-Zein dira zure ustez hau guztia eremu hezitzaileetan/jendartean lantzeko erronkak?

-Sexu-genero sistema salatu eta gainditu.
-Heteronormatibitatetik aldendu.
-Sexu-genero rolak eta genero aginduak betetzen ez dituzten ikasleei inguru segurua eskaini.
-Aniztasuna modu ez hierarkikoan, duintasunez eta errespetuz bistarazi.
-Aniztasun ororen eta alkarbizitza positiboaren alde lan egin.

Horretarako, besteak beste:
Hezkuntza komunitate osoan egin behar da lana.
Formazioa ezinbestekoa da.
Ikastetxeetan erabiltzen den materiala berrikusi eta birpentsatu behar da.
Komunikabideek transmititzen dituzten ereduak kritikotasunez aztertu behar dira.





Baliabide interesgarriak:

-Askatasun begiradak unitate didaktikoa, Steilas
-Genero eta aniztasun sexualak gidaliburua, Steilas
-Gazteentzako eta hezkuntza eragileentzako trans gida, Aldarte
-Joera soziala, gazteentzako gidaliburua, Aldarte
-Transexualitatea eskolan, ipuina, Paulen abenturak.
-Haur literatura:
Ene amak. SOODEN, Vanessa, Mairi argitaletxea, Sopela.
Aitorrek bi ama ditu. MENDIETA, Mari Jose eta ZABALETA, Jon, Erein.
Ane eta ahatetxoak. R. LORENZO, Manuel eta ERLICH, Bernardo, Afortiori, Bilbo, 2005.
Elkarren gustokoak gara. JuanolO, Tandem Edicions, 2006.
 Marrazteko gaiak. EIROA, Mauro eta DOMÍNGUEZ, Angel, Afortiori, Bilbo, 2005.
Pirritx eta Porrotx: Gorka konpontzailea. MURUA, Mitxel eta TOKERO, Julen  Elkarlanean, Donostia, 2005.
Iris eta Lila. MUJIKA FLORES, Ana, Aldarte.
Txiukue. OLAIZOLA, Alaitz eta ZABALETA, Jon, Erein, 2005.
-Ikas-liburua:
Kilimak. Sexuen Hezkuntza lantzeko ikas-liburua. 8-10 urte. SANCHO, Nerea eta LANDA, Ivan, Erein, 2006.
-Jolasak:
¿QUIEN VIVE AQUI?, Ekilikua, Nafarroa. Aniztasuna lantzen duen mahai jolasa. Fitxak euskaraz ditu.
-Karta-jokoak:
Pirritx eta Porrotx: familien karta jolasa. Gehitu, Agipase, Beroa, Ume alaia Elkar eta Katxiporreta
7 familia eredu. Aldarte eta Berdindu.
-Berdindu eta Aldarte elkarteen maleta didaktikoa:
DVDa, zikloetarako lan koadernoak, Iris eta Lila liburua, familientzat gida didaktikoa, karta-jokoa eta posterra biltzen ditu material honek. 2006ko Emakunde saria jaso du.

Normatiboak ez diren filmak:
-But, I am a cheerleader
-Fucking Amal
-Tomboy
-50 ways of saying fabulous



iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina